Den 19-30 augusti 1925 hölls i Stockholm Allmänkyrkliga Världskonferensen för Liv och Arbete, i Sverige vanligen kallad "Ekumeniska mötet". Vi har tidigare givit några antydningar om detta mötes förhistoria. Om denna förhistoria och mötets förlopp finns f ö en mycket omfattande litteratur. Viktigast är naturligtvis Nathan Söderbloms arbete Kristenhetens möte i Stockholm (Uppsala 1926), som omfattar nära tusen sidor. Där finns en detaljerad framställning om hela mötet. Då syftet med vår framställning endast är att belysas den ekumeniska rörelsens ställning till Bibelns grundsanningar, är det nog med att anföra några fakta som ur denna synpunkt är av betydelse.
Av David Hedegård, 2 uppl. Evangeliipress 1968 (1 uppl. 1953 "Söderblom, påven och det stora avfallet"). Publicerad inför "Ekumenikens år" 2025 till minne av kyrkomötet i Nicaea 325 och Stockholmsmötet 1925.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
13a. Några ekumeniska ledare - Söderblom
Om den ekumeniska rörelsen uppstått på 1600-talet, skulle man inte ha någon särskild anledning att i en bok om denna rörelse skriva ett särs...
-
Om den ekumeniska rörelsen uppstått på 1600-talet, skulle man inte ha någon särskild anledning att i en bok om denna rörelse skriva ett särs...
-
I. Det är uppenbart att orden "Kristen" och "kristendom" i vår tid används i många skilda bemärkelser. "Kristna&quo...
-
I. Vad förstås med "kyrkan"? Om man slår upp Nya testamentet för att få svar på den frågan, gör man att börja med upptäckten att o...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar